Editoriale
Abstract
Experimental research on brain functions suggests that memory can represent modified experiences, compared to what has been stored. In the phase of therepetition of past situations, it is believed, in fact, that they can interfere with thepassing of time that mixes experiences, states of consciousness, sensations, emotions,which seem to refer to the relationship between memory and imagination. The artistnever repeats himself, every one of his works is different from what he has realized. Then, the memory, deceptive or truthful, does not seem to help the art, which isrealized beyond the experiences, within timeless universes, where the unpredictableintuition and the imagination have decisive roles. Expressively, once again, lingers onmemory, also to understand how the binomial memory-imagination, can influencethe artist, proposing his modified experience, to invent new ones.
Abstract
La ricerca sperimentale sulle funzioni del cervello suggerisce che la memoria può rappresentare vissuti modificati, rispetto a quanto è stato immagazzinato. Nella fase della riproposizione delle situazioni trascorse, si ritiene, infatti, che possano interferire il trascorrere del tempo che mescola le esperienze, stati di coscienza, sensazioni, emozioni, che sembrano rimandare alla relazione tra memoria e immaginazione. L'artista non si ripete mai, ogni sua opera è diversa da quanto ha realizzato. Allora, la memoria, ingannevole o veritiera, sembra non giovare, all'arte, che si realizza oltre i vissuti, dentro universi atemporali, dove l'intuizione imprevedibile e l'immaginazione hanno ruoli decisivi. Espressivamente, ancora una volta, indugia sulla memoria, anche per capire quanto il binomio memoria-immaginazione, possa influenzare l'artista, proponendogli il suo vissuto modificato, per inventarne dei nuovi.
References
Bovi O., (2017). Memoria e immaginazione, “Espressivamente”, “I linguaggi della memoria”, L’Oriolo, Perugia, p. 10.
Cao U. & Catucci S. (2001), Spazi e maschere, Meltemi, Roma, p. 171.
Dezzi Bardeschi M. (2015), Ananke 73, nuova serie, settebre 2014, Quadrimestale di cultura, storia e tecniche della conservazione per il proogetto, di Federico Calabrese, Barcellona: progetto e memoria. Tre stazioni del metro e un nuovo museo, Altralinea Edizioni, Firenze, p. 61.
Fabietti U. & Matera V. (2000), Memoria e identitì : simboli e strategie del ricordo, Meltemi, Roma, p. 29.
Pethes N. & Rhucatz J. (2002), Dizionario della memoria e del ricordo, Paravia, Bruno Mondadori, Milano, p. 59.
Piana G. (2013), Le regole dell'immaginazione, Lulu.com, , p.30.
Ramachandran V. (2012), L'uomo che credeva di essere morto, Mondadori, Milano.
Ramachandran V., (2004). Cosa sappiamo della mente, Mondadori, Milano.
Tadié J. Y., Tadié M. (2000). Il senso della memoria, Dedalo, Bari, pp. 8 e 9.
Downloads
Published
Issue
Section
License
EspressivAmente - Rivista Scientifica by EspressivAmente - Rivista Scientifica is licensed under a Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 3.0 Unported License. Permissions beyond the scope of this license may be available at https://www.espressivamente.org.